søndag 17. oktober 2010

Podkast

Abonnerer nå på Museumspodkasten til NRK i Google readeren min. Kompetanse på podkastpublisering har jeg ennå ikke, men på spørsmål om jeg synes podkast kan være et nyttig verktøy for min institusjon?

Jo, det tror jeg. Men publikums tid er knapp, folk vil ikke sette av mye tid til å lytte på podkaster som legges ut på bibliotekenes hjemmesider.

Bokanmeldelser? Er spørrende til kostnad/nytteforholdet der. (Lange) anmeldelser laget av bibliotekets folk tror jeg blir lite hørt (men gir meg fort om det motsatte kan dokumenteres).

Podkasting av debattmøter o.l.? Mye mer interessant, synes jeg. Få vil nok spille av møtet i sin helhet, men det vil være god reklame for f.eks. en serie. Og fint å kunne dokumentere hva biblioteket holder på med, for politikere, media o.a. Effektiv arkivering av bibliotekhistorien er det også.

Eller i markedsføringen av nye arrangementer. "29.10 får vi besøk av x og y, de er..." og så ett minutts podkasting om dem. Tror jeg på.

Slikt som dette tror jeg også på: presentasjoner, f.eks. av nyansatt med bilde og podkast med et minutts intervju. Tror jeg mange av bibliotekets faste hjemmesidelesere ville ta seg tid til å høre på.

Og slikt er jeg nysgjerrig på: interaktiv bruk av podkast. F.eks. i planarbeid, sjefen legger ut en podkast med noen spørsmål. Vi har lyst til å satse mer på dette, mindre på dette, hva synes du?, har du andre synspunkt? Klikk her for e-postkommentar. Kanskje? Å legge planen ut i fulltekst med håp om kommentar er ihvertfall dødfødt.

1 kommentar:

  1. Mange gode ideer for bruk av podkast der! Og hvorfor ikke? :o)

    SvarSlett